Strażnicy Etherii | Warlords Battlecry Forum

Strażnicy Etherii | Warlords Battlecry Forum


  • Index
  •  » Browar
  •  » AI - Artificial intelligence - o sztucznej inteligencji

#1 2011-08-06 14:40:11

 PijanySmok

Zbanowany

Zarejestrowany: 2010-10-27
Posty: 1005
Punktów :   -5 

AI - Artificial intelligence - o sztucznej inteligencji

Pewnie nie tylko ja interesuje sie tym tematem, a na forum mamy informatyka, wiec chetnie na ten temat porozmawiam:P

Zaczne od pytania - co o tym myslicie?

Ja uwazam, ze komputery czyli nasi dzisiejsi podwladni ktorych wykorzystujemy do roznych prac (no tak fizycznych tez ale nie tych skomplikowanych:P), potrafia i pracowac samodzielnie (glownie chodzi mi o "zaawansowane" boty ktore na moim komputerze sa niemal caly czas aktywne, wiekszosc wlasnorecznie pisana) lub pomagac nam przy roznych zadaniach. A co gdyby je ulepszyc, i "wykorzystywac" je do rozrywki?

Ostatnio grajac w Gothic 3 czesto myslalem nad kodem AI w tej grze. Jest to 2ga najbardziej zaawansowana AI jaka znam, ale i tak brakuje jej sporo kodu do bycia na prawde zaawansowana. Gdyby inteligencje przelozyc na kod, wyszedl by kod ktory sam sobie tworzy rozne algorytmy (tzw. doswiadczenie) i tworzy wlasne zmienne i bazy danych z ktorych pozniej korzysta (tzw. wiedza/pamiec)
1. Mozliwe jest zrobienie algorytmow ktore same znajda sobie dane a pozniej je wykorzystaja (np. pathfinding). W ten sposob mozna by zaprogramowac dosyc ciekawa sztuczna inteligencje do gier, gdyby ja dobrze rozbudowac wyszedl by nowy gatunek gry, przy ktorym gry multiplayer nie byly by juz takie "oryginalne"

Najwazniejsze w tym wszystkim sa dobrze zbudowane algorytmy, ktorych projektowanie zajelo by na pewno duzo czasu. Wiec co by bylo gdybys np w grze wlasnie wracal z jakiegos questa z twoim "kumplem" AI i spotkalibyscie AI ktory wlasnie wybieral sie poloocic(looting) i zobaczyl ze masz item(item scanning), ktory go interesuje(comparing items with each other depending on user's class), i zaproponowal by Ci wymiane(trading)? Tak na oko, kod takiego AI ktory mialby dobrze rozwiniete umiejetnosci bojowe, pathfinding, item scanning, looting, i trading zajalby moze 200-300k linii kodu. Dodanie takich AI do gier MMO ktore dopiero sie rozwijaja rowniez mogly by przyspieszyc rozwoj gry (znam taka jedna, ktora ma najlepiej rozwiniete AI jakie znam i dobrze sobie radzi).


Nie chce mi sie dalej pisac, takie jest moje zdanie na ten temat i mysle ze warto zainteresowac sie tym tematem, sory jesli gdzies sie pomylilem ale pisalem oczywiscie w warunkach w ktorych nie moge sie skupic lol.
Kiedys byla gra MMO w ktorej chodzilo o to zeby zaprogramowac jak najlepszego bota ktory oczywiscie gral by w nia sam, moze jeszcze istnieje ta gra:P

Spoiler:

1 - nie ma miejsca na swiadomosc

Ostatnio edytowany przez PijanySmok (2011-08-06 14:41:07)

Offline

 

#2 2011-08-09 14:21:20

 Malin

http://i47.tinypic.com/30csuqg.jpg

Zarejestrowany: 2011-03-08
Posty: 349
Punktów :   

Re: AI - Artificial intelligence - o sztucznej inteligencji

Co do botów...to nie najlepszy przykład sztucznej inteligencji z uwagi na mechanizm ich działania. A ten wynika z ich przeznaczenia. Po kolei więc...Bot działa jak automat skończony, przyjmuje jako wejście dyskretną liczbę zmiennych(czyli dopuszczalnie wszystkie zmienne gry), może być oparty o stochastykę ale to nam nie robi różnicy. Wykonuje z góry zaplanowane zadania jako reakcje na przewidziane sytuacje. Tak pomyślany program nie jest w stanie pokonać kompletnego testu Turinga. W inną stronę idą programy oparte o sztuczne sieci neuronowe. Tu mamy już zalążek bytu programistycznego radzącego sobie z semantyką. Niestety jest poza naszymi możliwościami stworzenie zespołu sieci ogólnego przeznaczenia...no i problem uczenia...O ile przy jednej warstwie nie nastręcza to kłopotów nawet początkującym programistom o tyle mnogości warstw dochodzi nam kosmiczny algorytm do "wyników pośrednich" a to już gruba matematyka(z którą nie poradziłem sobie do czasu spotkania z profesorem, który to ładnie zobrazował). Może coś o wyszukiwaniu drogi...To już czysta matematyka. Mapa, labirynt czy cokolwiek po czym chcemy się przemieszczać można sprowadzić do grafu. A jak mamy już graf to problem z głowy. Dla ambitnych jest Dijkstra (ale ta złożoność!!!!), Astar(A*)...po prostu można przelecieć BFS i po kłopocie. A wracając do semantyki to niektóre chatboty są naprawdę imponujące i przechodzą tak zwany uproszczony test turinga ale nawet gdyby przechodziły kompletny, to pozostaje jeszcze problem chińskiego pokoju żeby uznać je za inteligentne. A co do twoich botów Smoku, pod jakie gry/programy/strony je pisałeś?

Offline

 

#3 2011-08-09 14:47:40

 PijanySmok

Zbanowany

Zarejestrowany: 2010-10-27
Posty: 1005
Punktów :   -5 

Re: AI - Artificial intelligence - o sztucznej inteligencji

Co do botow, to nawet menu zwyklej gry moze byc sztuczna inteligencja. W moich botach pisalem algorytmy ktore nie wazne co by sie stalo i tak by powrocily do poprzedniego stanu gdyby jakis blad sie znalazl.

Zgadzam sie z Toba na temat sieci neuronowych

A co do botow, pisze tam gdzie sie oplaca, jedynie do gier 3d nie pisalem.

Offline

 

#4 2011-08-09 14:55:56

 Malin

http://i47.tinypic.com/30csuqg.jpg

Zarejestrowany: 2011-03-08
Posty: 349
Punktów :   

Re: AI - Artificial intelligence - o sztucznej inteligencji

Co do menu to raczej automatyzacja, trochę uwłaczasz naszej Inteligencji;)  ale konkretny przykład bym prosił, bo nie mam doświadczenia w botowaniu cudzych programów. To były gry przez neta? Jak dobierałeś się do danych? Obserwując port czy są do tego jakieś gotowe sztuczki?

Offline

 

#5 2011-08-09 15:03:25

 PijanySmok

Zbanowany

Zarejestrowany: 2010-10-27
Posty: 1005
Punktów :   -5 

Re: AI - Artificial intelligence - o sztucznej inteligencji

Jest duzo sposobow na napisanie bota, i tak to byly gry przez neta bo przeciez na single bym nie zarobil. Zreszta to temat o sztucznej inteligencji nie o botach

Offline

 

#6 2011-08-09 15:20:24

 Malin

http://i47.tinypic.com/30csuqg.jpg

Zarejestrowany: 2011-03-08
Posty: 349
Punktów :   

Re: AI - Artificial intelligence - o sztucznej inteligencji

Polecam zapoznanie się z projektem wolfram. Autor kładzie nacisk na semantykę właśnie i mamy tu coś więcej niż zwykły search engine. A tak swoją drogą, wczoraj obejrzałem Genezę Planety Małp...spotkałeś się z programem układającym wieże Hannoi?

Offline

 

#7 2011-08-09 15:29:08

 PijanySmok

Zbanowany

Zarejestrowany: 2010-10-27
Posty: 1005
Punktów :   -5 

Re: AI - Artificial intelligence - o sztucznej inteligencji

Poczytam pozniej o tym projekcie, a o takim programie nic nie wiem.

Offline

 

#8 2011-08-09 15:41:39

 Malin

http://i47.tinypic.com/30csuqg.jpg

Zarejestrowany: 2011-03-08
Posty: 349
Punktów :   

Re: AI - Artificial intelligence - o sztucznej inteligencji

Jest dostępny online więc można przetestować po prostu. A wracając do systemów decyzyjnych to mam na koncie automat układający tetrisa i parę karcianek. Masz jakieś doświadczenie w pisaniu gier?

Offline

 

#9 2011-08-09 16:09:36

 PijanySmok

Zbanowany

Zarejestrowany: 2010-10-27
Posty: 1005
Punktów :   -5 

Re: AI - Artificial intelligence - o sztucznej inteligencji

Nie bardzo, pisalem tylko pare prostych gier.

Offline

 

#10 2011-08-09 16:26:57

 Malin

http://i47.tinypic.com/30csuqg.jpg

Zarejestrowany: 2011-03-08
Posty: 349
Punktów :   

Re: AI - Artificial intelligence - o sztucznej inteligencji

Szachy to też prosta gra i jakoś nie narzeka na brak amatorów;) jakimś linkiem mnie może poczęstujesz? A co do AI w grach to jak to mniej więcej działa dobrze widać na silniku Bethesdy w oblivionie czy fallout'cie. Zwłaszcza jeśli masz dostęp do CS'a do nich. AI sprawdza tam kilka flag i reaguje na konkretne zestawy.

Offline

 

#11 2011-08-09 17:14:13

 PijanySmok

Zbanowany

Zarejestrowany: 2010-10-27
Posty: 1005
Punktów :   -5 

Re: AI - Artificial intelligence - o sztucznej inteligencji

Te z fallouta nie bardzo mi sie podobaly. Te z TES sa w polowie tak dobre jak najlepsze jakie znam.

Wszystkie moje skrypty i kody kasowalem do wczoraj kiedy zagadalem do kumpla a od wczoraj nic nie robilem wiec niestety nie mam Ci co pokazac

Offline

 
  • Index
  •  » Browar
  •  » AI - Artificial intelligence - o sztucznej inteligencji

Nasi Sojusznicy


Tajemnice Antagarichu | Heroes of Might & Magic 1,2,3,4,5,6,7 Forum
e-Gildia Graczy

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.abramakabra.pun.pl www.dragonballwordonline.pun.pl www.les-iris-mauves.pun.pl www.neopets.pun.pl www.bricobrzeg.pun.pl